Provocările impactului produs de aviaţie asupra mediului sunt strâns legate de calitatea vieţii şi dezvoltarea durabilă, necesară garantării unui mediu curat pentru generaţiile viitoare.
Procedura „Continuous Descent Approach”
Compania TAROM în colaborare cu AIRBUS şi Centrul de Cercetare pentru Aviaţie şi Mediu cu sediul la Manchester (Marea Britanie), a realizat proiectul-pilot „Continuous Descent Approach” (CDA) pentru aeronavele AIRBUS A318. Scopul proiectului: reducerea cantităţii de combustibil ars; rezultate ale proiectului: reducerea emisiilor de până la 350 Kg CO2/zbor .În prezent, echipa TAROM interesată în optimizarea traiectoriei de aterizare în CDA şi obţinerea unei reduceri a consumului de petrol şi a emisiilor de CO2, a stabilit aplicarea CDA –ului pentru toate tipurile de aeronave deţinute în flotă.
Procedura „Single Engine Taxi”
TAROM a implementat procedura „Single Engine Taxi” prin care, după aterizare, avioanele pot opri un motor până la parcare, pentru a reduce consumul în rulajul acestora la sol. Procedura este utilizată pentru toate tipurile de aeronave ale flotei TAROM: A318, ATR, Boeing 737. Această procedură reduce emisiile aeronavelor cu 0,4%.
Sistemul Winglet
TAROM a echipat cu sistemul Winglet avioanele de tip Boeing 737-700 din flota companiei. Sistemul Winglet este un dispozitiv care se montează în capătul aripilor, reducând rezistenţa la înaintare, îmbunătăţind astfel performanţele aeronavei.
Dispozitivele de tip Winglet reprezintă un succes în industria aviatică, aducând beneficii pentru companiile aeriene prin reducerea: consumului de combustibil, emisiilor cu până la 3%, poluării fonice cu până la 6,5%. Sistemul winglet prezintă următoarele avantaje:
- Măreşte viteza de croazieră, reducând în acelaşi timp consumul de petrol;
- Măreşte distanţa maximă de zbor a avioanelor, făcând posibilă operarea pe noi destinaţii, aflate în puncte mai îndepărtate;
- Scade costurile de operare pe rutele deja existente (cu un procent între 3 şi 4%, în funcţie de distanţa destinaţiilor);
- Reduce intensitatea turbioanelor care se creează la vârful aripilor aeronavelor în timpul zborului, optimizându-le din punct de vedere aerodinamic;
- Îmbunătăţeşte performanţa la decolare şi aterizare, fapt ce permite piloţilor utilizarea unor proceduri de decolare care diminuează uzura motoarelor şi, implicit, costurile de mentenanţă ale acestora;
- Reduce impactul negativ al avioanelor asupra mediului.
Frâne din carbon
În vederea reducerii emisiilor de CO2, au fost înlocuite frânele metalice cu frâne din carbon, pentru aeronavele de tip A318, ATR 72, Boeing 737-700. Frânele din carbon oferă o reducere semnificativă a greutății față de frânele din oțel de aproximativ 200-400 kg, contribuind în mod direct la reducerea consumului de combustibil.